Previous Next

≈коном≥чн≥ функц≥њ держави

1-—творенн¤ ≥ регулюванн¤ правовоњ основи функц≥онуванн¤ економ≥ки. Ќасамперед, на держав≥ лежить в≥дпов≥дальн≥сть за створенн¤ закон≥в ≥ правил, що регулюють економ≥чну д≥¤льн≥сть, а також контроль над њх виконанн¤м. —творенн¤ законодавчоњ бази - це встановленн¤ правил повед≥нки економ≥чних агент≥в, юридичних принцип≥в економ≥чного сп≥лкуванн¤, ¤ких зобов'¤зан≥ дотримувати у своњх д≥¤х вс≥ економ≥чн≥ агенти - виробники, споживач≥ ≥ сама держава.

”р¤д бере на себе задачу забезпеченн¤ правовоњ бази ≥ де¤ких найважлив≥ших послуг, що Ї передумовою ефективного функц≥онуванн¤ економ≥ки. Ќеобх≥дна правова база припускаЇ так≥ заходи, ¤к представленн¤ законного статусу приватним п≥дприЇмствам, визначенн¤ прав приватноњ власност≥ ≥ гарантуванн¤ дотриманн¤ контракт≥в.

2-јнтимонопольне регулюванн¤. јнтимонопольна д≥¤льн≥сть держави Ї одн≥Їю з найважлив≥ших областей державного втручанн¤. –егулюванн¤ розвиваЇтьс¤ в двох напр¤мках. Ќа тих небагатьох ринках, де умови перешкоджають ефективному функц≥онуванню галуз≥ при конкуренц≥њ, тобто в так званих природних монопол≥¤х, державою створюютьс¤ сусп≥льн≥ регулювальн≥ органи, дл¤ контролю за њх економ≥чним поводженн¤м. Ќа б≥льшост≥ ≥нших ринк≥в, де монопол≥¤ не стала необх≥дн≥стю, сусп≥льний контроль прийн¤в форму антимонопольного законодавства.

3-ѕол≥тика макроеконом≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ = д≥¤льн≥сть ур¤ду, спр¤мовану на забезпеченн¤ економ≥чного росту, повноњ зайн¤тост≥ ≥ стаб≥льного р≥вн¤ ц≥н.

–≥вновага в економ≥чн≥й систем≥, що встановлюЇтьс¤ на основ≥ ринкового самонастроюванн¤ економ≥ки, може супроводжуватис¤ високим р≥внем безроб≥тт¤ чи надм≥рною ≥нфл¤ц≥Їю. ќск≥льки найб≥льше бол≥сно ≥нфл¤ц≥¤ ≥ безроб≥тт¤ позначаютьс¤ в пер≥оди економ≥чних криз, то пол≥тику, спр¤мовану на макроеконом≥чну стаб≥л≥зац≥ю, можна визначити ¤к д≥¤льн≥сть ур¤ду по згладжуванню промислових цикл≥в.

√оловн≥ ≥нструменти в р≥шенн≥ ц≥Їњ задач≥ - ф≥скальна ≥ грошова пол≥тика.

4-¬плив на розм≥щенн¤ ресурс≥в ≥ доход≥в. ѕерерозпод≥л ресурс≥в може стосуватис¤ промислового ≥ с≥льськогосподарського виробництва. ” кожн≥м конкретному випадку використовуютьс¤ визначен≥ р≥зновиди державного впливу. як ≥нструменти можуть використовуватис¤ податки, субсид≥њ, безпосереднЇ державне регулюванн¤ ≥ т.д.

“ак, через систему податк≥в ≥ субсид≥й держава може впливати на виробництво сусп≥льних благ ≥ послуг.

” випадку поб≥чних чи зовн≥шн≥х ефект≥в, зв'¤заних з еколог≥Їю, у витратах виробництва не враховуютьс¤ насл≥дки забрудненн¤ пов≥тр¤, земл≥, води, що в≥дбиваютьс¤ на життЇд≥¤льност≥ людей, найчаст≥ше нав≥ть що не Ї безпосередн≥ми споживачами даних товар≥в, тобто в ц≥н≥ даноњ продукц≥њ неврахованими ви¤вл¤ютьс¤ соц≥альн≥ витрати виробництва.

«овн≥шн≥ ефекти можуть мати ≥ позитивн≥ результати дл¤ сусп≥льства, але привод¤ть до надм≥рних витрат у виробник≥в. ” под≥бних вар≥антах виникаЇ необх≥дн≥сть у державн≥й п≥дтримц≥. «д≥йснюЇтьс¤ вона найчаст≥ше за допомогою субсид≥й.

Previous up Next