![]() |
![]() |
ƒержавн≥ ф≥нанси Ц складова частина ф≥нансовоњ системи держави, њњ центральна п≥дсистема, через ¤ку зд≥йснюЇтьс¤ вплив держави на економ≥чний та соц≥альний розвиток. —труктурно система державних ф≥нанс≥в складаЇтьс¤ з наступних ланок:
Х Ѕюджет держави, що складаЇтьс¤ з сукупност≥ бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в, що ≥снують в ”крањн≥. –озгл¤дають консол≥дований бюджет ”крањни, ¤кий формуЇтьс¤ ¤к результат взаЇмод≥њ державного бюджету ”крањни, бюджету республ≥ки рим та м≥сцевих бюджет≥в.
Х ‘онди ц≥льового призначенн¤. ¬ключають ѕенс≥йний фонд, ‘онд соц≥ального страхуванн¤, ‘онд спри¤нн¤ зайн¤тост≥, ≤новац≥йний фонд, ‘онд конверс≥њ, позабюджетн≥ фонди м≥сцевих орган≥в самовр¤дуванн¤.
Х ƒержавний кредит, Ї заборгован≥стю держави перед своњми громад¤нами та п≥дприЇмницькими структурами.
Х ‘≥нанси державного сектора. ” ц≥й сфер≥ державних ф≥нанс≥в знаход¤тьс¤ ф≥нанси п≥дприЇмств та орган≥зац≥й державноњ та комунальноњ форм власност≥. “ут створюЇтьс¤ понад 84% валового внутр≥шнього продукту ”крањни.
ќсновними функц≥¤ми державних ф≥нанс≥в Ї структурна перебудова економ≥ки, боротьба з монопол≥змом, захист навколишнього середовища, оборона, захист правопор¤дку, соц≥альний захист населенн¤, проведенн¤ фундаментальних наукових досл≥джень, загальна осв≥та, наука, соц≥альне забезпеченн¤ населенн¤, охорона здоров?¤. ƒержава реал≥зуЇ своњ функц≥њ за допомогою ф≥нансового механ≥зму, тобто за допомогою форм ≥ метод≥в моб≥л≥зац≥њ ф≥нансових ресурс≥в та њх розпод≥ленн¤. ќсновним ≥нструментом ф≥нансового механ≥зму Ї бюджет. ‘ункц≥њ держави реал≥зуютьс¤ одночасно на к≥лькох р≥вн¤х економ≥чноњ системи сусп≥льства. “ак, на м≥крор≥вн≥ проходить моб≥л≥зац≥¤ ф≥нансових ресурс≥в, њх концентрац≥¤ в≥дбуваЇтьс¤ на мезор≥вн≥ та макрор≥вн≥. –озпод≥л та перерозпод≥л проходить на мезор≥вн≥ та макрор≥вн≥, а споживанн¤ - на м≥крор≥вн≥. ќск≥льки вс≥ ц≥ процеси в≥дбуваютьс¤ одночасно, то ф≥нансовий механ≥зм держави д≥Ї ¤к цикл≥чний перервний щодо руху частки грошовоњ маси, та ¤к безперевний поступальний щодо руху вс≥Їњ грошовоњ маси. ѕри цьому виникаЇ проблема - установити оптимальне структурне сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж ланками системи державних ф≥нанс≥в. ѕри цьому частка ¬¬ѕ, що знаходитьс¤ у розпор¤дженн≥ держави, значно зм≥нюЇтьс¤ в залежност≥ в≥д того, до ¤кого типу належить економ≥ка.
ƒержавн≥ ф≥нансов≥ ресурси ”крањни на сьогодн≥ складають близько 70% в≥д ус≥х ф≥нансових ресурс≥в, що м≥ст¤тьс¤ в економ≥ц≥ ”крањни. ” сфер≥ державних ф≥нанс≥в ”крањни створюЇтьс¤ 555 в≥д усього ¬¬ѕ держави. ѕри цьому п≥дприЇмства державноњ власност≥ створюють 16,4% в≥д усього ¬¬ѕ (дан≥ на 1998 р≥к). ќднак, в зв?¤зку з реформуванн¤м економ≥ки, частка ¬¬ѕ, що проходить через систему державних ф≥нанс≥в поступово зменшуЇтьс¤ ≥ за пер≥од в≥д 1992 року до 1998 року зменшилась на 51% (у в≥дносному вигл¤д≥). ѕоступово зростаЇ частка ф≥нансових ресурс≥в, ¤к≥ проход¤ть через систему централ≥зованих спец≥ал≥зованих фонд≥в ф≥нансових ресурс≥в.
![]() |
![]() |
![]() |